Vaše podnikání s pštrosím peřím má neobvyklý příběh. Jak to celé začalo?
Můj vztah k pštrosům a jejich peří vznikl díky tomu, že moji rodiče provozovali pštrosí farmu. Bylo to zhruba na přelomu tisíciletí a trvalo to asi šest let. Tehdy jsem se poprvé dostal k pštrosímu peří a postupně jsem se začal zajímat o jeho různé možnosti využití. První prachovku jsem vyrobil pro babičku, když jsem byl ještě na střední škole. Přišlo mi to jako praktický a zajímavý dárek, a i když to tehdy bylo spíš jen tak z legrace, postupně se ukázalo, že by z toho mohlo být něco víc.
Odkud přišla inspirace k založení e-shopu?
Po vysoké škole jsem pracoval ve firmě, která se specializovala na tvorbu webových stránek a e-shopů. To mi dalo nejen technické dovednosti, ale hlavně jsem získal vhled do toho, jak funguje online podnikání. Když jsem viděl, že by bylo možné prachovky a peří nabízet přes internet, rozhodl jsem se využít těchto zkušeností a rozjet vlastní e-shop. Zpočátku jsem prodával na různých trzích kolem Jihlavy, ale e-shop se ukázal jako ideální cesta, jak oslovit širší publikum.
Proč jste se rozhodl zaměřit právě na pštrosí peří?
Pštrosí peří má skvělé vlastnosti – je jemné, pružné, a přitom velmi trvanlivé. Je výborné jak na praktické účely, třeba na úklid, tak i pro dekorativní využití. Díky zkušenostem z rodinné farmy jsem věděl, jak s ním pracovat. Navíc je velmi univerzální – divadla, filmaři, módní návrháři, všichni ho rádi využívají. A to mě baví, protože každý zákazník má jiné potřeby a peří se může přizpůsobit různým účelům.
Kdo patří mezi vaše hlavní zákazníky?
Naši zákazníci jsou opravdu různorodí. Běžní lidé kupují prachovky hlavně na domácí úklid, ale objednávají si je také zámky a hrady, které dbají na jemnou údržbu svých historických interiérů. Peří samotné pak často putuje do divadel, na filmové a televizní produkce nebo k módním návrhářům. Zajímavou skupinou zákazníků jsou také tantra masážní salony, které peří využívají při masážích. Kromě toho máme i klienty z tanečního světa, zejména z latinskoamerických tanců, kde peří hraje důležitou roli v kostýmech.
Jaké období je pro vás nejvytíženější?
Největší sezóna začíná před Vánoci. Prachovky jsou oblíbeným dárkem – jsou praktické, ale zároveň originální. Lidé je kupují jako netradiční dárky pro své blízké. Další silné období máme před Velikonocemi, kdy se hodně prodává dekorativní peří a vyfouklá pštrosí vejce. Léto je naopak klidnější, ale i tak prodáváme peří na dětské tábory, zejména na ty, které jsou tematicky zaměřené na indiány. Na konci prázdnin se začínají připravovat divadla na podzimní sezónu, což znamená zvýšený zájem o peří do kostýmů.
Jak se vám daří konkurovat levným produktům z Číny?
To je určitě výzva, protože levné čínské produkty zaplavují trh. Snažím se držet konkurenceschopné ceny, ale hlavní výhodou našich výrobků je kvalita. Každou prachovku vyrábím ručně a osobně dohlížím na každý detail. Vím, že moje výrobky jsou kvalitnější než ty hromadně vyráběné z Číny, a za každým produktem si stojím. Naši zákazníci vědí, že dostanou poctivou ruční práci, která vydrží.
Plánujete v budoucnu rozšířit sortiment?
Ano, mám spoustu nápadů, co bych mohl přidat do nabídky. Zatím se ale soustředím hlavně na prachovky a peří, protože poptávka je vysoká a chci se tomu věnovat naplno. Až budu mít více času, určitě bych rád rozšířil sortiment o další produkty. Zatím ale nechci prozrazovat, co přesně to bude.
Jak vypadá váš běžný pracovní den?
Můj den se většinou točí kolem objednávek z e-shopu. Ráno kontroluji, co je potřeba vyřídit, a pak se pustím do výroby. Každý den je jiný, někdy vyrábím prachovky, jindy upravuji peří podle přání zákazníků. V sezóně, zejména před Vánoci nebo Velikonocemi, je práce hodně, takže je důležité mít vše dobře zorganizované. Rád se ale věnuji i komunikaci se zákazníky, protože jejich zpětná vazba je pro mě velmi důležitá.
Co vás na vaší práci nejvíce baví?
Baví mě, že vytvářím něco, co lidé ocení. Ať už je to prachovka, která slouží praktickému účelu, nebo peří, které je součástí kostýmu v divadle, vždy mě těší, že moje práce má smysl. Největší radost mám z toho, když se zákazníci vracejí a jsou spokojeni s kvalitou mých výrobků. Taky mě baví samotný proces výroby – práce s peřím je kreativní a každý produkt je originál.
Foto: Petr Lemberk
Buďte první! Přidejte komentář