„Skvělá zkušenost. Pan Medek si udělal čas i bez objednání a přesně mi změřil zrak, což mi bylo později potvrzeno i u očního lékaře. Všechno vysvětlil a když jsem se zmínila, že mám omezený rozpočet, bral to v potaz a nehledal pro mě dražší brýle.“ Nejen takovou recenzí se v záplavě vesměs pozitivních hodnocení zákazníků může chlubit rodinná Oční optika Medek, sídlící ve Znojmě naproti nádraží. A také v Moravských Budějovicích. Nestora podniku Ivo Medka už v komplexních službách doplňují i oba jeho potomci, dcera Tereza a syn Ivo. Dlouhé roky praxe a stálý zájem o novinky činí z této optiky jednu z nejkvalitnějších v tuzemsku.
Jak jste se k oboru vlastně dostal?
Ivo Medek st.: Po gymnáziu se mi moc nechtělo na další čtyři roky na vysokou. Optika, na kterou stačila nástavba, mě zajímala a naštěstí mě vzali. Záhy to vedlo k optometrickému postgraduálu na doškolovacím ústavu v Brně, takže mám namísto dnes požadovaného diplomu tři maturity. Současně i vpravdě tovaryšskou praxi. Tehdy byl obor pod státem, odborníků bylo málo a umisťovali nás podle potřeb, takže jsem působil na různých místech v rámci republiky, ale na každé z těch adres jsem se od mistrů oboru něco nového naučil. Centrální řízení však přinášelo mnohé problémy, takže hned v devadesátém roce jsem v rodném Znojmě zamířil do soukroma.
Jak vidno, časem firmě přibyl i přívlastek rodinná. Byl to záměr?
Tereza Medková: Nikdo nás k tomu nenutil. Bylo to přirozené, vyrůstali jsme v tom.
Ivo Medek ml.: Ten obor je velmi zajímavý, pestrý, je v něm všechno. Neumím si představit dělat něco jiného. Když vám zákazník přijde poděkovat, že konečně dobře vidí, je to super pocit.
Tereza Medková: A kolikrát přitom stačí lidem k radosti i jen drobnost, třeba seřídit brýle, které kloužou. Děláme také pozáruční servis, i to lidé oceňují.

V posledních třech desetiletích změnil řadu oborů obrovský technologický pokrok. Dotklo se to i oční optiky?
Ivo Medek ml.: Nepochybně, ve všech ohledech. Ať už jde o přístroje nebo o materiály. My jsme plnohodnotná služba, nikoli jen prodejna, všechno děláme zde, od měření zraku, po broušení skel a finální úpravu obrouček. Na to potřebujeme i odpovídající vybavení, takže držet krok s dobou je nezbytné. A je to také jedna z věcí, kterou zákazníci velmi citlivě vnímají.
Ivo Medek st.: Nedávno jsme zrovna pořídili špičkový vlnový analyzátor, který má pět funkcí naráz, poskytuje údaje i o nitroočním tlaku či zakřivení na rohovce, a měření je velmi přesné, dokáže upozornit i na rizika některých onemocnění. Tereza Medková: I tak ale po přístrojovém měření přichází na řadu klasický optotyp, tedy ta známá písmena; a zde se neobejdete bez schopnosti precizní komunikace s klientem. Ve škole se sice naučíte, na co se máte ptát, ale opravdovou dovednost získáte jen praxí. Bez toho nevykorigujete ty dioptrie dobře.


Říkáte, od screeningu a měření zraku po broušení. Zkuste laikovi celý proces přiblížit.
Ivo Medek ml.: O měření zraku a vyhodnocování individuálních potřeb jsme se už zmínili, podle výsledků se určí skla. Pak přijde na řadu výběr obrub. Naše výhoda je, že nejsme vázáni na žádného velkého distributora, vybíráme si sami od asi dva cítky dodavatelů, takže si troufnu říct, že si u nás přijde na své opravdu každý. A když je jasno o obroučkách, tak se do nich skla, která v podobě brýlových čoček odebíráme od českého výrobce, musí přesně napasovat: vycentrovat a zabrousit. K tomu jsou potřeba zábrusné automaty a další přístroje, které jsou schopny zvládat materiály, které dřív nebyly. Například dříve běžné minerální sklo tvoří už jen minimální objem zakázek, vedou plasty.
Pamatuji si extrémně neslušivé obroučky za 20 Kčs na účet OÚNZ. Dnes nepoměr. Vybírat z takového množství ale musí být náročné. Umíte poradit?
Tereza Medková: Často se stává, že jsou zákazníci nad množstvím obrub rozpačití. Mnohdy přitom přicházejí s jasným požadavkem, a pak jsou překvapeni, když jim vysněný typ obrouček nesluší. Že to přijde, umíme vytušit, dokážeme odhadnout vhod ný typ, nabídnout slušivější náhradu. Ale vždycky doporučujeme hlavně udělat si čas a v klidu zkoušet. Nejdůležitější je řídit se vlastním pocitem.
Když se zeptám, co je lepší; zda brýle či kontaktní čočky. Jakou u vás dostanu odpověď?
Ivo Medek ml.: Střídání. Zákazník s nižšími dioptriemi určitě vnímá čočky jako pohodlnější, ale i když jsou dnešní čočky na špičkové úrovni, pořád je to věc, která není oku úplně přirozená. Oko také potřebuje regenerovat, dýchat. Takže pokud už čočky musíte mít celý den, po příchodu domů je vyjměte a nahraďte brýlemi. I tady platí, že všeho s mírou. Jinak hrozí, že po nějaké době přijde například zánět spojivek, a oční lékař vám kvůli stavu rohovky čočky i na pár let zakáže.

Nemohu se také nezeptat na vliv současných technologií. Nejrůznější displeje už zaměstnávají zrak většiny populace několik hodin denně. Přibývá klientů?
Ivo Medek st.: Určitě. Přibývá, a také věk se snižuje. Práce s pohledem do blízka, kde člověk musí držet dlouhodobě pozornost, namáhá oční svaly. Totéž barevné displeje. Stačí si vzpomenout, když černobílou televizi nahradila barevná, jak z toho zpočátku bolely oči – byla tam spousta informací navíc.
Ivo Medek ml.: Lidské oko se nevyvinulo k tomu, aby deset hodin denně koukalo na půlmetrovou vzdálenost. V řadě případů se přitom únava očí zpočátku projevuje jinak, třeba bolestí krční páteře nebo bolestí hlavy, lidé si to nedávají do souvislosti se zrakem. A když pak přijdou k nám, změří se dioptrie a udělá se správná korekce, bývají překvapeni, že problémy odezní.
Dá se to řešit i preventivně?
Ivo Medek st.: Nabízíme i takové pomůcky. Třeba relaxační brýlové čočky pro věk 18 až 45 let, na principu multifokálu, pro snížení zrakové únavy. Když se díváte na počítač, uvolňuje to ostření, písmenka jsou větší a silnější, je to příjemné. V nabídce máme i brýlové čočky, které jsou vhodné nejen na počítač, protože nepropouštějí modré světlo, ale i pro lidi, kteří mají náběh mít něco se sítnicí anebo třeba pro pacienty po operaci nitrooční čočky. Mají jistotu, že pro ochranu očí udělali maximum.
Musí tedy člověk vůbec k lékaři?
Ivo Medek ml.: Oftalmologické vyšetření jako takové nahradit nemůžeme, klientům ho vždy doporučujeme. Ale pokud nejsou akutní problémy, jen člověk vidí špatně na blízko či na dálku a chce se objednat k lékaři, ten ho často sám pošle nejdříve do optiky na změření dioptrií. Má to tak snad polovina našich klientů. Nakonec díky špičkovému přístrojovému vybavení dokážeme odhalit i některá rizika či oční onemocnění v zárodku. S lékaři spolupracujeme, jde nám o stejnou věc.
Foto: Archiv Optika Medek, NYKO MEDIA
Buďte první! Přidejte komentář