Ředitelka Domova seniorů Drachtinka Miroslava Kábelová přibližuje poslání a význam péče o seniory, která je podle ní ve společnosti stále nepopulární téma. V rozhovoru mluví o náročné práci pečujících nebo důležitosti sociálních služeb.
Jak byste stručně představila Domov seniorů Drachtinka a jeho hlavní poslání?
Naše organizace poskytuje tři sociální služby. Dvě pobytové služby domov pro seniory a domov se zvláštním režimem, dále ambulantní službu Centrum denních služeb Motýl. Všechny tyto služby mají za cíl podporovat, pomáhat a pečovat o osoby, které jsou odkázány na pomoc druhých. Naše poslání a cíle podrobně přibližujeme na stránkách www.drachtinka.cz.
Péče o seniory je často přehlížena nebo podceňována. Jak vnímáte společenský pohled na tuto oblast?
Pro společnost není téma stárnutí atraktivní. Proces stárnutí a s ním spojené projevy jako např. fyzické bolesti, ztráta mobility a paměti, nebo psychické obtíže, lidé neradi vidí. Medicína dnes umožňuje dožívat se vysokého věku, avšak leckdy je dlouhověkost zdaněna nízkou kvalitou života a ztrátou soběstačnosti. Zde přichází nutnost pomoci prostřednictvím rodiny nebo sociální služby. Bohužel jen málo lidí dokáže ocenit práci, která za péčí o seniory stojí. Personál domova pečuje o klienty 7 dní v týdnu, 24 hodin denně, 365 dní v roce.
Jaký je podle vás společenský přesah vaší práce?
Naše služby mají velkou společenskou hodnotu. Ta spočívá nejen v péči samotné, kdy kvalitní a důstojná péče o nejstarší generaci ukazuje vyspělost společnosti, ale zároveň umožňujeme rodinám, které nemohou o své blízké pečovat, aby mohli nadále žít své životy bez zásadního omezení. Lidé často mají své závazky, práci, leckdy vážné zdravotní problémy a nemají možnost se péči o seniora věnovat naplno. My jim za jejich důvěru, kterou v nás vkládají, dáváme jistotu, že je o jejich blízké dobře postaráno. Rodiny pak mohou trávit s našimi klienty čas kdykoliv chtějí. Nemalá část rodin využívá možnosti vyprovodit svého blízkého v samém závěru života, kdy dochází ke smíření, odpuštění a spojení. Doprovázejícím rodinám jsme morální oporou a máme pro ně připraveno zázemí.
Co je podle vás klíčové pro to, aby byla péče v domově seniorů nejen kvalitní, ale také lidská?
Jsou to především lidé, zaměstnanci a jejich osobnostní předpoklady pro práci pečovatelů a zdravotníků. Jejich empatie, schopnost naslouchat a vcítit se – to je primární. Všechno ostatní se dá naučit. Společně dbáme na to, aby se klientům dobře žilo a zaměstnancům dobře pracovalo. Personál prochází soustavným vzděláváním.
Jak byste popsala práci pečovatelek a pečovatelů?
Je to nesmírně náročná práce. Pečující zajišťují nejen podporu, pomoc a péči v základních lidských potřebách klientů – od hygieny, přes zajištění stravy, to je jen první rovina. Další je lidskost, sociální potřeba klienta – umět si s klientem povídat, být mu oporou a průvodcem ke spojení s ostatními a životem v domově. Nebo jen citlivě rozpoznat a respektovat, že dnes chce být klient jen sám ve svém pokoji. Práce pečujících nejvíce ovlivňuje kvalitu života našich klientů.
Co vás na práci vašich zaměstnanců inspiruje?
Inspiruje mě nasazení těch kolegů, kteří mají zájem a nejsou lhostejní k dění v domově, k příběhu a lidskému osudu. Kteří umí přinést myšlenku a nápad na zlepšení a při práci se dokáží usmívat, i když už jsou unavení.
Jaké máte cíle do budoucna pro Domov seniorů Drachtinka?
Stále pracujeme na zkvalitňování našich služeb. Kvalita je široké téma, klíčové však pro nás je, aby Drachtika byla pro klienty „domovem“ a místem bezpečí. Pro zaměstnance prací, na kterou jsou pyšní, kde se jim dostává dobrého finančního ohodnocení a společenského uznání. Dále se budeme zaměřovat, mimo jiné, na posilování kompetencí v paliativní péči a péči o seniory trpící Alzheimerovou chorobou a jinými typy demencí.
Buďte první! Přidejte komentář