Dvě české sesterské společnosti, Backer Elektro CZ a Backer ELTOP, se za desítky let svého působení vypracovaly z lokálních výrobců na globální hráče v oblasti průmyslového a automobilového topení. Generální ředitel Jan Lesný v rozhovoru odhaluje, jak obě firmy čelí výzvám elektromobility, jakými inovacemi a investicemi firmy posilují svou pozici na trhu a co vedení společnosti považuje za klíč k dlouhodobé konkurenceschopnosti.
Můžete stručně představit historii společností? Jak a kdy vznikly Backer Elektro CZ a Backer ELTOP?
Firma Backer Elektro CZ vznikla v roce 2001 akvizicí výroby elektrických těles v tehdejší společnosti ETA, která se specializovala na výrobu domácích spotřebičů a jejíž historie sahá do roku 1943. Akvizici provedl švédský koncern NIBE, který rovněž v roce 2001 koupil i firmu Eltop Praha. Ta byla později přejmenována na Backer ELTOP. Obě firmy spojuje zaměření na výrobu elektrických topných těles a jejich začlenění do švédského koncernu NIBE přineslo oběma společnostem zázemí velkého koncernu, rozšíření know-how a nové příležitosti.
Co vás inspirovalo k rozvoji těchto firem?
Rozvoj firem považuji za nedílnou součást své manažerské odpovědnosti. Jsem přesvědčený, že růst a inovace jsou klíčem k dlouhodobému úspěchu. Snažím se tomu přispět maximálním nasazením.
Které momenty v historii společnosti považujete za klíčové?
Jak jsem již zmínil, klíčový byl zejména rok 2001, kdy se společnosti staly součástí koncernu NIBE. Osobně pracuji pro koncern NIBE od roku 2003. Za zcela zásadní vývojový milník ve firmě Backer Elektro CZ považuji vstup do trhu automotive s technologií tištěných topných těles. Ve společnosti Backer ELTOP to pak bylo získání dlouhodobých projektů v oblasti vytápění elektrobusů, trolejbusů a železničních vagonů. Tyto úspěchy byly zlomové, ale vždy to byl výsledek ne náhody, ale dlouhodobé přípravy.
Jakým způsobem spolupracují pobočky v Hlinsku v Miřeticích?
Obě společnosti se řídí stejnou strategií koncernu a velice úzce spolupracují. Koordinaci působení na trhu posiluje i fakt, že část managementu je odpovědná za chod odborných úseků v obou společnostech. Dále se doplňují sdílením skladových kapacit, obchodními synergiemi i servisním zázemím.
Co je na spolupráci mezi sesterskými společnostmi největší přínos?
Především to, že se navzájem doplňujeme. Například Backer Elektro CZ funguje částečně jako centrální sklad, což zefektivňuje logistiku. Také si rozdělujeme klientelu, což nám umožňuje lépe pokrýt trh a nabízet komplexní řešení, která zahrnují produkty obou firem.
Na jaké výrobky se vaše společnosti specializují?
Hlinsko vyrábí především tištěná topná tělesa pro automotive a trubková topná tělesa ve větších sériích pro výrobce elektrokotlů, vzduchotechniky, saunových kamen a dalších spotřebičů. Miřetice jsou zaměřeny na menší série topných prvků pro průmyslové ohřevy, jako jsou topné patrony či topné pásy do zařízení pro zpracování plastů a gumy nebo keramická tělesa pro ohřevy v různých pecích nebo ohřevy galvanických lázní. Suverénně nejvýznamnějším produktem firmy Backer ELTOP jsou však topné jednotky pro drážní segment. Kromě standardních produktů umíme v obou firmách nabídnout zákazníkům na míru šité komplexní zákaznické řešení topného systému včetně řídících jednotek.
Jaké investice jste v posledních letech realizovali?
Investujeme průběžně, abychom krok za krokem rozvíjeli obě společnosti. V Backer Elektro CZ jsme se soustředili na automatizaci a zvýšení kapacit pro výrobu tištěných topných těles, což nám pomáhá snižovat náklady a zvyšovat kvalitu. V Backer ELTOP investujeme do inovace výroby výměníků tepla pro elektrobusy a trolejbusy a dále pak do zvyšování kapacity a snižování nákladovosti výroby topných jednotek do vagonů. Pořídili jsme například robotické svařovací pracoviště, které zlepšuje efektivitu a kvalitu výroby.
S jakými výzvami se potýkáte v jakými výzvami se potýkáte v oblasti automotive? Automobilový průmysl prochází revolucí, kdy se výrobci odklánějí od spalovacích motorů k hybridům a elektromobilům. Pro nás to znamená mimořádnou příležitost zaměřit se na ohřev kabin aut a baterií, což jsou nové oblasti pro aplikaci elektrických topných těles. V současné době vyrábíme ročně více než milion tištěných topných těles, která jsou určena pro vozy BMW, Ford a dalších značek.
Jak ovlivňuje nestálost odběrů v tomto odvětví vaše strategie a plánování?
Dynamika trhu s elektroauty vyžaduje flexibilitu. Ačkoli původní očekávání rychlého růstu prodeje elektromobilů byla příliš optimistická, stále vidíme stabilní nárůst poptávky. Naším cílem je přizpůsobit strategii tak, abychom těžili z dlouhodobých trendů a byli připraveni na růst v dalších letech.
V posledních dvou letech se více zaměřujete na kolektiv. Jaké iniciativy pořádáte a kolik zaměstnanců obě vaše firmy mají?
Kvalitní tým je pro nás klíčový. Zaměřujeme se na zlepšování pracovních podmínek a organizujeme různé společenské akce, které posilují týmového ducha. Pro zájem zaměstnanců jsme letní prázdniny již podruhé zakončili firemní grilovačkou. Běžné pracovní dny obohacujeme o drobné pohoštění ve znamení různých svátků – den žen, den mužů, den čokolády, předvánoční punč pro zaměstnance. Prosinec proběhne ve znamení několika akcí – vánoční focení pro rodiny zaměstnanců, Mikulášské bruslení s nadílkou a Vánoční večírek, který budeme poprvé pořádat v Multifunkčním centru Hlinsko pro všechny zaměstnance obou společností. Přejeme si, aby se zaměstnanci cítili jako součást firmy a byli motivovaní k dlouhodobé spolupráci. V Hlinsku zaměstnáváme kolem 260 lidí, v Miřeticích 130. Jejich práce si velmi vážíme.
Jakým způsobem se prezentujete veřejnosti?
Se jménem společnosti je spojeno i vnímání veřejnosti. Původní vnímání naší výroby jako součásti ETA s výrobou tradičních trubkových těles měníme na společnost, která je certifikovaná a posunula se ve výrobě daleko dál, než je mnohým obyvatelům známo. Proto pořádáme dny otevřených dveří pro veřejnost, spolupracujeme se školami a nabízíme praxi pro studenty, v září jsme se zúčastnili projektu Týden poznání Hlinecko. Díky této akci jsme mohli v Hlinsku přivítat 7 tříd žáků základních škol. S kolegy jsme připravili zajímavý program včetně soutěže o poukaz do kina v hodnotě 5000 Kč pro jednu třídu. Jsme moc rádi, že se studentům u nás líbilo a byli jsme pochváleni i ze strany pedagogů a organizátorů. Obě naše společnosti přispívají na různé regionální kulturní a sportovní akce, aby náš region vzkvétal a nezapomínalo se na lidské hodnoty a jejich předávání nastupující generaci.
Kde vidíte obě společnosti za dalších 10 let?
Naším hlavním cílem je udržitelnost. Očekávám, že obě společnosti budou i nadále součástí švédského koncernu NIBE a dosáhnou minimálně dvojnásobku současných tržeb. Backer Elektro CZ vidím jako klíčového hráče v automotive, zatímco Backer ELTOP má obrovský potenciál v drážním segmentu. Společně chceme růst a udržet si významnou pozici na trhu a stát se vyhledávaným zaměstnavatelem.
Buďte první! Přidejte komentář