Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Nový průmyslový park v Dyji přinese práci i úlevu dopravě. Aventin dává areálům novou funkci i tvář

Společnost Aventin se za více než 20 let na českém trhu stala významným hráčem v oblasti výstavby retail parků. Nyní rozšiřuje své portfolio na Znojemsku o průmyslový park a chystá i rezidenční projekty. O historii, současnosti i budoucnosti společnosti hovoří marketingová manažerka společnosti Martina Mangová.

Společnost Aventin je původně rakouská firma. Jak dlouho už jste na českém trhu?

Společnost Aventin je developerská firma, která se dlouhodobě zabývá výstavbou retail parků na území České republiky. Jsme původně rakouská společnost. Po revoluci se náš majitel rozhodl, že rozšíří svou působnost do Česka – s vizí budovat retail parky podobné těm, které už v Rakousku realizoval. Mimochodem, právě v Rakousku postavil jeden z prvních retail parků vůbec v Evropě. Prvenství máme také v České republice – i tady jsme postavili jedny z prvních retail parků, a to už kolem roku 2008. Máme tedy za sebou víc jak 15 let historie na českém trhu.

Kde vznikl váš první projekt a jak se vaše síť rozrostla?

První retailový park jsme postavili v Břeclavi – a stále ho považujeme za jeden z našich nejúspěšnějších projektů. Následovaly Třebíč, Tábor a Ivančice. Ve Znojmě, kde máme i centrálu, jsme postavili nový retail park až v roce 2019, a to v areálu bývalé Fruty. V tomto případě jsme zvláštní pozornost věnovali zejména designu a architektuře celého parku. Chtěli jsme, aby to byl první retail ve vyšším standardu. Chtěli jsme zpříjemnit zákazníkům pobyt v retail parku, což znamená, že jsme investovali do veřejného prostoru – zeleně, příjemného prostředí, veřejných toalet a celkového komfortu zákazníků. Chtěli jsme, aby to byla naše vlajková loď.

Centrálu máte ve Znojmě. Je to strategické rozhodnutí nebo je za tím osobní vazba?

Stojí za tím primárně osobní vazba. Jsme rodinná firma a všichni dlouhodobě bydlíme ve Znojmě. Takže jednak je to z osobního důvodu, ale zároveň je to pro nás i strategické místo – jsme blízko Rakousku, kde stále plánujeme některé projekty, a zároveň máme dobré napojení směrem na Prahu.

Vaším aktuálně největším projektem je Aventin Business Park Dyje. Co je jeho cílem a komu bude sloužit?

Ano, ve Znojmě – konkrétně v Dyji – jsme zahájili náš první projekt v oblasti průmyslu a logistiky. Aventin Business Park Dyje je náš vstup do nového segmentu. První etapa má rozlohu přibližně 25 000 m2, celkově máme k dispozici 10 hektarů. Park bude sloužit pro výrobu i logistiku.

Celý projekt jsme mohli zahájit díky silnému partnerovi – firmě Egston. Ta vyrábí mechanické, elektromechanické a elektronické komponenty a nový areál by měl nabídnout lepší pracovní podmínky pro její zaměstnance a efektivitu produkce. Zároveň by tak mohla vzniknout nová pracovní místa pro Znojmáky.

Jaký vliv bude mít projekt na samotné Znojmo? Očekáváme pozitivní dopad – díky areálu se odkloní doprava kamionů, které by jinak zajížděly přímo do Znojma. Místo toho budou zásobovat výrobu v Dyji, takže by mělo dojít k odlehčení dopravy ve městě. Navíc chceme investovat do zeleně a kultivovat prostředí v okolí areálu. Snažíme se vždycky, když někde stavíme, abychom zároveň dané místo zvelebili a mohlo tak sloužit lidem.

Zmínila jste, že retail parky stavíte po etapách. Chystáte nějaké další rozšíření?

My nemáme ve zvyku postavit vše naráz, ale areály postupně rozšiřujeme podle toho, jak se nám daří dosadit nájemníky do jednotlivých center. Aktuálně máme v plánu rozšířit naše nákupní centrum například v Jihlavě o dalších 30 tisíc metrů čtverečních. S touto etapou plánujeme centrum propojit cyklostezkou a stezkou pro pěší se středem města, aby byl pohodlnější přístup i bez aut.

Jak přistupujete k udržitelnosti a ESG principům?

Snažíme se minimalizovat dopad našeho podnikání na planetu. Využíváme obnovitelné zdroje a na každou naši budovu instalujeme fotovoltaické panely, retenční nádrže pro využití dešťovky nebo nabíječky pro elektromobily. Zároveň si dobře uvědomujeme, že kvůli nám vzniká obrovský komplex budov, a proto se snažíme investovat právě do zeleně – zpříjemnit tak prostředí a zároveň alespoň trochu kompenzovat to, že někde stavíme. To se nám daří i díky tomu, že jsme částečně rakouská firma, kde je již ESG samozřejmostí.

Retail parky většina lidí zná hlavně jako místo nákupů. Snažíte se jejich využití nějak rozšířit?

Ano, velmi se soustředíme na to, aby to bylo i příjemné místo k trávení času. V každém centru máme kavárny nebo gastronomii, často i chill-out zónu. Ať už si tam lidé zajdou na schůzku, nebo si odpočinout s dětmi. Je to příjemnější než jen rychlý nákup. Dává to smysl i proto, že většina center je na okraji měst – pro projíždějící to může být ideální zastávka, kde si člověk dá dobrý oběd, zabaví na chvilku děti a může pokračovat v cestě.

Kromě průmyslu a retailu uvažujete i o rezidenčním bydlení. Jaké projekty máte v plánu?

V Rakousku právě chystáme pilotní projekt třígeneračního bydlení – kombinujeme školku, rodinné byty a seniorská bydlení se službami jako úklid, praní, stravování či aktivní společenský život. Není to klasický domov důchodců, spíš forma aktivního seniorského bydlení s podporou.

Do bydlení chystáme investovat samozřejmě i v Česku, ale to je zatím ve fázi příprav. Například v Jihlavě máme už dneska pozemky alokované pro budoucí rezidenční výstavbu. První realizace bychom rádi spustili do pěti let.

Foto: Archiv Aventin

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *