Finanční poradenství propojené s právním přístupem – to je filozofie, kterou ve své práci spojuje odborník z Dačic. Jaké jsou trendy v oblasti financí? Kdo jeho služby nejčastěji vyhledává? A jaké chyby nejčastěji lidé dělají při správě svých peněz? Nejen o to se podělil v rozhovoru Michal Ošmera, který už od roku 2018 podniká v oblasti financí.
Kdo nejčastěji vyhledává Vaše služby? Jsou to spíše mladší nebo starší lidé?
Každý klient je individuální, a to je to, co mě na mé práci baví. Jsou to jak mladí lidé čerstvě po škole, tak ale i jejich rodiče a prarodiče. Mladí lidé řeší nejčastěji otázku správného rozpočtu – jak začít spořit nebo investovat a otázku vlastního bydlení. Klienti ve středním věku řeší naopak jak zajistit sebe i rodinu pro případ nenadálých událostí a kam vhodně uložit peníze. Starší klienti pak řeší primárně otázku dofinancovávání důchodu, protože nejsou spokojeni s tím, co je brzy čeká. A otázku předávání majetku na další generace.
Jakým způsobem si lidé dofinancují důchod?
Lidé si jsou dnes schopní zjistit, jak vysoký důchod pravděpodobně budou mít. Často se setkávám, že s tou výší nejsou úplně spokojení, a proto jim pomáhám řešit takzvanou rentu – jak by měli úspory zhodnotit, aby měl v době odchodu do důchodu pravidelný pasivní příjem a mohl žít stejně komfortně jako předtím. K tomu využíváme investice do akcií nebo i konzervativnějších dluhopisů, případně smíšených portfolií, které je u každého klienta individuální.
Jak probíhá Vaše práce od začátku do konce?
Na úvodní schůzce se s klientem seznámím. Důležité jsou vzájemné sympatie, protože spolupráce se mnou je dlouhodobá a té komunikace mezi námi je hodně. Musíme si navzájem, jak se říká, padnout do oka. Zjistím, jaká jsou klientova přání a cíle a provedu audit stávajících smluv.
Druhá schůzka je pak o návrhu řešení, co je potřeba dělat, aby si klient daný cíl nebo přání splnil. Obvykle je možných řešení více, takže klientovi poskytnu ucelené informace o každém možném řešení a zdůrazním plusy a mínusy. Na klientovi je pak kvalifikované rozhodnutí, jakou cestu k cíli si vybrat. Třetí schůzka je pak typově stejná jako každé další společné setkání. Jedná se o servisní schůzku, která by optimálně měla být každý 1-2 roky, kde probíhají žádoucí úpravy již nastaveného finančního portfolia, jako je přepočítání stávajících pojistných smluv, možné refinancování existujících úvěrů, úprava investičního portfolia nebo navýšení pojistného krytí na existujícím životním pojištění klienta.
Jak probíhá analýza cílů? Jaké využíváte nástroje, metody?
K analýze konkrétních cílů nebo přání klienta využívám zejména metodu časové osy života, kde si klient dokáže graficky uvědomit, v jakých časových intervalech si chce splnit daný cíl. Mým úkolem pak je dát klientovi návod jak si daný cíl v daném časovém horizontu splnit.
Sledujete nějaké trendy v oblasti financí?
Pokud bych měl zmínit ty nejaktuálnější záležitosti, které klienti řeší, pak je to jednoznačně otázka vlastního bydlení a investičních nemovitostí. Realitní trh zažívá v posledních měsících obrovské oživení, které podporuje rétorika České Národní Banky, která dlouhodobě snižuje úrokové sazby, což se projevuje, a ještě projeví na snížení úrokových sazeb u hypoték.

Jak byste zhodnotil finanční gramotnost Čechů?
Zde narážíme na věc, která mi není příliš po chuti, protože pokud budu upřímný, tak míra finanční gramotnosti v České republice je stále velmi nízká. Projevuje se to zejména tak, že lidé financují úvěry na bydlení drahými neúčelovými úvěry, které jim někdo prodal, aniž by jim vysvětlil rozdíl, nebo špatným zadlužováním se na zbytečné věci typu dovolená, telefon, počítač a další. Často se taky setkávám s tím, že klienti neznají pojem inflace, což je skutečně až kriticky ovlivňuje při správě svých finančních prostředků. Pokud mě školy pozvou, rád přijímám tato pozvání a při besedách s dětmi hovořím na téma finanční gramotnosti. To sice není součást mého podnikání, ale uvědomuji si, jak moc mohu žákům v budoucnu pomoci při správě financí.
Jaké chyby dělají lidé nejčastěji ve správě osobních financí?
Nejčastější špatné návyky klientů tkví v absentující složce pravidelného investování, špatném rozložení krátkodobé a dlouhodobé rezervy, zbytečně drahých úvěrech a nedostatečném zajištění příjmu v případě existujícího životního pojištění, které klient má.
V poslední době se rozmohl počet internetových podvodů. Poradil byste, jak jim předejít?
Důležité je položit si otázku, proč by nám někdo nabízel tak výhodnou investici. Pokud někdo slibuje 30procentní roční výnos, měl by se rozsvítit varovný majáček. Jaká je jeho motivace nabízet to ostatním, když by na tom mohl zbohatnout sám? Je potřeba nad tím přemýšlet a nebýt chamtivý, protože právě to nám začerňuje mysl.
Jak vnímáte práci v menším městě jako jsou Dačice?
Dačice jsou město, kde jsem vyrůstal, kde jsem chodil na střední, kde bydlím a kde podnikám. Podnikat v malém městě přináší řadu výhod, které jsou například v tom, že z mých klientů se velmi často stávají známí nebo přátelé, protože náš vztah je velmi blízký a není mezi námi taková anonymita jako ve velkoměstě. Zároveň ale musíte odvést svoji práci vždy na 100 procent, neexistuje prostor na jakékoliv chyby. Pověst v maloměstě máte jenom jednu, kdežto ve velkém městě přijdete do jiné čtvrti a nikdo Vás nezná.
Vy podnikáte nejen v oblasti financí, ale jste vystudovaný právník. Jak se to dá stíhat?
Právo je moje srdeční záležitost, ale finance jsou moje vášeň a celoživotní koníček. Po maturitě na dačickém Gymnáziu jsem vystudoval obor Právo a právní věda na Právnické fakultě Masarykovy univerzity, kde jsem ve 3. ročníku začal podnikat jako finanční poradce. Po státnicích jsem již věděl, že advokacie nebo jiné právní obory mě příliš nelákají a nenaplňují. Začal jsem se tedy věnovat svému podnikání naplno. Osobně vnímám studium práv jako velkou přidanou hodnotu mé služby. Dokážu tak klientovi vysvětlit, zařídit nebo pomoci obstarat kromě jeho finančních záležitostí i ty právní. Právě na této ideji vznikla moje obchodní značka Právník ve financích.
Nabízíte poradenství i po telefonu. Kde Vás mohou klienti zastihnout i osobně? Aktuálně funguji v takovém trojúhelníku Dačice – Třebíč – Znojmo, kde fungují mé poradenské kanceláře. Domovská poradenská kancelář je v Dačicích, kde trávím nejvíce času. Poradenskou kancelář mám i v Třebíči, kde ve finančním centru funguji pro třebíčské klienty zpravidla 2-3x týdně. Poslední a nejmladší kancelář je ve Znojmě, kterou má pod taktovkou moje kolegyně a já zde figuruji v roli manažera a garanta poskytnutých služeb.
Foto: Archiv Michal Ošmera
Buďte první! Přidejte komentář