Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

ELKA 93: Nábytek na zakázku i renovace kolejových vozidel

Truhlářství a renovace kolejových vozidel, to jsou hlavní náplně činnosti společnost ELKA 93 s. r. o. v Chrudimi. „Jsme zaměřeni na zakázkovou výrobu, snažíme se vyhovět každému klientovi na míru,“ zdůraznil majitel rodinné firmy Vojtěch Kabele.

Kdybyste měl ve stručnosti představit firmu ELKA 93, co byste o ní řekl?

Jak jsem již předeslal, jsme zakázkové truhlářství a to rodinného typu. Snažím se předávat mým nástupcům všechny znalosti, aby se mohli v oboru dál pohybovat a uměli či znali vše potřebné. Naším zaměřením je zakázková výroba nábytku, v níž se snažíme cílit především na ty zákazníky, kteří mají rádi přírodní materiály. Pracujeme tedy s masivem a dýhou. Jsme schopní nabídnout všechny druhy dýhy, které jsou na trhu, a zpracovat je do finální verze nábytku. Pokud nás zákazník osloví a není si úplně jistý svou představou, doporučíme mu architekta, který s ním vše zpracuje. Odsouhlasíme si návrh a poté dojde na finální výrobu.

Pokud jde o truhlářskou výrobu, specializujete se na nějaký typ výrobků?

Snažíme se vyhovět všem zákazníkům. Když někdo přijde a chce třeba atypický práh, vyrobíme ho. Kompletně jsme také vybavovali nábytkem kancelářské budovy, ale i několik restaurací. Ty, shodou okolností, všechny v Brně. Naší nejvýznamnější zakázkou zde v okolí byl asi kulturní dům ve Starém Hradišti, který jsme vybavili nábytkem ve spolupráci s panem architektem. A myslím, že šlo o velice podařený, ucelený výsledek, i z toho důvodu, že umíme zajistit kvalitní navazující řemesla, ať už jde o zámečníky, sklenáře, kameníky a jiné profese.

Vaší druhou zásadní činností jsou kolejová vozidla. Oč konkrétně se jedná?

Jedná se o historická kolejová vozidla, přibližně sto a více let stará. Jejich konstrukce byla v té době převážně dřevěná, renovace tedy vyžaduje truhlářskou činnost. Je to velice zajímavá práce, protože saháme do historie řemesla, které už se dnes příliš nevidí.

Jakým způsobem jste se k této práci dostali?

V podstatě náhodou. Před mnoha lety mělo Železniční muzeum v Jaroměři návštěvní den, na němž byl rozpracovaný historický vagón. Při debatě jsme se dozvěděli, že muzeum nemá truhláře na určité práce. Tím naše spolupráce začala. Postupně se to pak v této branži „rozkřiklo“ a my se tím pádem dostali do povědomí i ostatních spolků. Nedávno jsme tak pracovali pro Muzeum Českých drah a nyní máme zakázku dokonce pro Národní technické muzeum. Věřím, že touto zakázkou bychom se mohli zviditelnit i v zahraničí.

Říkal jste, že ELKA 93 je firmou rodinného typu. Kdo z rodiny v rodiny v ní tedy s ní tedy s vámi pracuje?

V první řadě bych rád zmínil, že jsem firmu před léty koupil od mého bývalého staršího kolegy, který šel do důchodu a nabídl mi ji. V současné době jsou ve firmě dcera a syn. Dalšího syna si pak připravuji na zámečnické práce. V Chrudimi jsme koupili areál bývalé výtopny na nádraží Chrudim – město, kde se věnujeme kolejovým vozidlům. Zde chceme vybudovat i zámečnickou dílnu, abychom rozšířili svoje služby.

Kolik dalších zaměstnanců máte?

V současnosti je nás pět a do budoucna hodlám jejich počet rozšířit. Je ale složité dnes najít člověka, který je ochoten fyzicky pracovat. U kolejových vozidel se navíc jedná o fyzicky namáhavou činnost. Opravdu těžko se shání ten, kdo by chtěl dnes pracovat rukama.

Zdá se, že do budoucna máte zajímavé plány?

Ano. Rádi bychom se rozvíjeli, ale je to běh na dlouhou trať. Do budoucna bych byl rád, pokud bychom se zviditelnili v oblasti kolejových vozidel. Je to velmi zajímavá činnost, kterou u nás dělá opravdu jen pár firem. Navzájem se dobře známe, každá je přece jenom trošku jinak zaměřená, takže si ani nekonkurujeme, ale spíše se navzájem doplňujeme. Samozřejmě tu dál chceme zůstat také pro běžného zákazníka i v zakázkové truhlářské výrobě.

Foto: Archiv ELKA 93

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *