Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Hasičské čtyřkolky, ale i rolby, to je TRUCK SERVIS Čáslav

Opravy nákladních, užitkových a komunálních automobilů, autobusů, dodávkových vozidel, návěsů a přívěsů. Nově ovšem také nabídka hasičských čtyřkolek pro zásahy při požárech ve stísněných prostorách. To je nabídka firmy TRUCK SERVIS Čáslav s. r. o. „Snažíme se, aby nabídka našich služeb nestála pouze na jedné noze, ale aby naše portfolio bylo pestřejší,“ říká jednatel společnosti Zdeněk Vávra.

Jak jste se dostal k práci v automobilovém průmyslu? Jedná se o váš koníček?

Asi ano, je to můj celoživotní koníček, zaměstnání i poslání. (smích) Po škole jsem nastoupil do Pragovky v Praze, odkud se výroba později přesunula do Čáslavi. Zde firmu TRUCK SERVIS vybudoval můj otec, protože já byl několik let mimo firmu. Jak čas postupoval, bylo třeba zachovat kontinuitu, proto jsem se před zhruba pěti léty do společnosti vrátil.

Dá se tedy říci, že v Čáslavi navazujte na historii kdysi velice známé a populární firmy Praga?

Je to tak. Pokračujeme ve výrobním programu servisu převodovek, komunálních aut a vojenských aut, která zde opravujeme. Současně ale výrobní program také rozšiřujeme. Třeba prodejem čtyřkolek, do kterých montujeme hasicí techniku.

Nabídka vašich služeb zahrnuje šest hlavních činností. Jedná se o opravy převodovek, opravy vozidel, půjčovnu vozidel a přívěsů, servis klimatizací, ATV Firestop a prodej výbavy zimních stadionů. Co tvoří největší objem zakázek?

Do nedávna to bylo zhruba osmdesát procent pro servis vojenských vozidel Iveco a zbylých dvacet připadalo na servis civilních vozidel. Postupně ale došlo k navýšení obratu, kdy objem práce obratu na servisu zůstal, ale doplnili jsme jej dalšími věcmi, zejména dekontaminační a hasicí technologií. Nyní tak vojenská část tvoří okolo sedmdesáti procent, dalších třicet připadá na hasicí technologie do aut a vybavení zimních stadionů.

Prodej výbavy zimních stadionů, to není úplně tradiční obor pro automobilový průmysl. Jak jste se dostali do této branže?

Je to ukázka a potvrzení toho, jak je svět malý. Spolupracujeme s firmou Iveco, jejíž vojenská divize sídlí v italském Bolzanu. A kousek od něj je Brixen, kde se nachází společnost Engo, která se tímto zabývá. Měla v Česku zastoupení, ale to příliš nefungovalo. Proto nás oslovili, protože jsme se různě potkávali, zda bychom jim nezajistili servis. Udělali jsme si analýzu a přišlo nám to jako zajímavý program, protože se něčím podobným léta živíme. Z hlediska servisního bychom to měli umět, technologie rolby je v principu velice podobná autu, proto jsme jejich nabídku přijali.

Vzhledem k poměrně vysokému počtu hokejových stadionů v Česku, ale také neustálé výstavbě nových, to vypadá na dobrý počin?

Začali jsme s tím v minulém roce a musím říci, že se nám tento obor postupně rozjíždí. Účastníme se řady výběrových řízení. Nyní třeba jednáme s hokejovým klubem z Pardubic, kde se plánuje výstavba nejmodernější hokejové haly v Evropě. Nabízíme kompletní vybavení arény, což by, pokud bychom uspěli, byla poměrně zajímavá část toho, co můžeme dělat. V podstatě jde o to, že se snažíme, abychom nestáli jen na jedné noze, ale aby firma fungovala a nebyla závislá pouze na jednom výrobním programu.

Vrátím se ještě k další poměrně mladé nabídce z vašich služeb. Můžete být konkrétnější, co si představit pod názvem ATV Firestop?

Velice zjednodušeně řečeno se jedná o hasičskou čtyřkolku. Je určena pro hašení požárů ve stísněných nebo málo přístupných místech.

Kde se vzala inspirace pro tuto činnost firmy?

Vznikla jako reakce na velký požár v Hřensku v létě roku 2022. Každý si asi pamatuje, jak hasiči museli vodu na jejich velkou technikou nepřístupná místa nosit na zádech v bandaskách, kterými dohašovali zbývající ohniska požáru. Je to fyzická dřina, kterou právě čtyřkolka, s níž se dostanete i na hůře dostupná místa, pomáhá řešit. Nejde však jen o lesy.

Povídejte.

Obecně platí, a většina hasičů to také potvrzuje, že nejlepší je na hořící místo nalít vagón vody a tím požár uhasit. Do jisté míry je to pravda. Současně ovšem platí, že se dá uhasit také tím, že vypustíme vodní mlhu, která vytvoří bariéru mezi ohněm a přísunem kyslíku. A kde není kyslík, nemůže být oheň. To jsou vysokotlaké systémy, které minimalizují škody na místech, které těsně sousedí s ohniskem požáru. Klasicky se jedná o hustou městskou zástavbu, byty či haly. V první řadě se čtyřkolka dostane bez problémů tam, kam se velká hasičská technika nedostane. Přiveze tak přímo na místo vysokotlakou techniku, kterou se následně požár uhasí. Základní myšlenkou je se pohodlně a efektivně dostat na místo a navrch ještě přivést potřebnou techniku.

Čtyřkolky tedy kompletně vyrábíte?

Ne, to ne. Už hotové je nakupujeme a děláme na nich úpravy, aby se mohli využít k tomu, co jsem říkal. Dáváme do nich vysokotlaké hasicí systémy, musíme předělat brzdy, jsou to značné úpravy. Na všechno ovšem máme potřebné homologace i povolení, takže ke každému vozidlo vydáváme i vlastní technické osvědčení. Těší mě, že to funguje.

Kolik máte zaměstnanců? Plánujete jejich počet zvyšovat?

Máme jich patnáct, nejsme tedy velkou firmou. Vzhledem k výhledům zakázek plánujeme nějaké rozšíření, ale není pro nás úplně jednoduché sehnat kvalitní pracovníky.

Co je příčinou?

Práce u nás není jednotvárná, není každý den stejná, musí se u ní hodně přemýšlet a vyžaduje lidi s dostatečnou mírou kreativity a schopnosti tvořit a přicházet s řešením. A takových je na trhu nedostatek. Skokové navýšení počtu pracovníků tedy neplánujeme, ale snažíme se do firmy dostat mladé lidi, aby byla stabilní a mohli jsme se na ně spolehnout.

Jakou vidíte budoucnost, především v souvislosti s souvislosti s tlakem na ochranu život tlakem na ochranu životního prostředí, oboru, v němž se pohybujete, ale i vaší firmy jako takové?

Těžko předvídat. Doufám, že v našem odvětví, tedy ve vojenské a hasičské technice, to nebude tak dramatické. Pokud se ale všechno naplní a bude tlak i zde na elektromobilitu, budeme se muset přizpůsobit. Nejsme od okolního světa izolovaní, takže bychom si s tím určitě poradili, trhu se musíme umět přizpůsobit. Já mám ovšem v tomto směru odlišný názor, než jaký se nyní propaguje, i proto doufám, že to nebude tak dramatické.

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *